Tuesday 26 February 2013

NOVEL REVIEW : Aku Yang Kau Tinggalkan


Assalamualaikum =D

Howdy, peeps?
Okay, sekarang ni aku nak mula berhikayat tentang sebuah novel-paling-best-aku-pernah-baca...

Actually, novel ni dah lama di-publish-kan in February 2011..
Tapi ada aku kisah? #AAK
Tak kira..aku nak citer gak..haha
Sebab bagi aku, novel ni salah satu daripada my top 3 feveret novel ever..EVER!!


Sinopsis:

Ikatan perkahwinan antara Nia dan Zaril Ikhwan bukanlah atas dasar cinta. Nia memerlukan wang untuk membantu keluarganya, Zaril  Ikhwan pula memerlukan seseorang untuk menjaga dirinya yang sakit.

 Dalam tempoh menjaga Zaril Ikhwan, Nia mula jatuh cinta dengan suaminya sendiri. Diam-diam dia juga mengharapkan agar perkahwinannya ini kekal seumur hidup. Namun, akibat salah faham, Nia telah disingkirkan sebaik sahaja Zaril Ikhwan pulih sepenuhnya. Nia meninggalkan Zaril Ikhwan dan membawa hati yang lara ke Turin untuk meneruskan hidupnya sendirian di bumi asing bertahun-tahun lamanya.

 Takdir menemukan mereka semula di Turin lalu mencetuskan perasaan benci, marah dan dendam yang terbuku di dalam hati masing-masing. Walaupun masih ada dendam dan rahsia yang terpendam, demi untuk meneruskan hidup ini, perpisahan secara rasmi adalah jalan yang terbaik buat mereka berdua. Tidak perlu lagi menyalahkan takdir walaupun Nia dan Zaril Ikhwan merasakan diri masing-masing  yang sebenarnya telah ditinggalkan. 

Apakah rahsia yang dipendamkan itu?


From my perspective B-)


Part yang paling lucu sekali ialah bila Aril(Zaril Ikhwan) mengamuk macam budak2 sebab Sayang(Nia) semasa pertemuan pertama diorang...so comels XD..hee~

Part yang paling sedih sekali pulak bila Zaril dapat tahu rahsia sebenar kenapa Nia tinggalkan dia 4 tahun lepas..Tapi sayangnya, masa tu dah terlambat untuk dia patah balik T_T


Torino a.k.a Turin



Sungai Seine


Part yang paling romantik sekali ialah bila Zaril sengaja je duduk dekat2 dengan Nia, yang jadi tourist guide untuk rombongan dari Malaysia, almost the time.. So, kiranya diorang ala2 tengah honeymoon gitu (tanpa orang lain sedar)..Kat sinilah korang boleh explore keindahan Itali yang sangat2 breathtaking..
*waa, naaak pergi Turin gak.. @_@
Dear author, you really make me want to go to Italy so badly..huhu
#eksaited#


Capri, Italy


Subhanallah :' )


Baca, baca jugak..tapi salah satu sebab novel nie special bagi aku compared dengan novel2 lain adalah kerana aku betul2 jadi insaf dengan pengajaran2 yang jelas cuba disampaikan..sobs Y_Y
Seriously, susah nak jumpa novel yang betul2 bagi impak pada aku..so, I can say that this novel is one of the kind..


Pengajaran:


1.Semua yang kita miliki sekarang ini hanyalah pinjaman dari Yang Maha Esa

Tak kiralah sepandai mana pun korang, sehebat mana pun korang and blablabla..but remember one important thing..
it is His blessings..
you just borrow it from Him..
so, He has the right to take it back from you anytime He wants..

For example:
Zaril has everything..money,intelligence and so on..but what happenned?
After he had a car accident,
he is totally different from the old him..
He can't speak out his mind as he did not being able to arrange his words like he used to..


2. Pengorbanan seorang anak/wanita/isteri/ibu

All these has been portrayed by Nia..she willing to do anything for her loved ones..sanggup berkorban demi keluarga tercinta..sabar melayani kerenah suaminya yang sedang sakit..also, she never show off her education background di saat orang lain memperlekehkannya yang disangka tidak habis belajar..and, she tried her best to protect her son (Hazeril) by any means so that nobody will separate both of them..


3. The importance of effective communication in our life

For instance, actually, Zaril and Nia have the same feeling towards each other but unfortunately, they didn't confess clearly towards their spouse.
Sad to say, tapi itulah punca utama mereka  terpisah selama 4 tahun..Kerana salah faham yang membuatkan cinta mereka terlalu rapuh..


4. Ego is the silent killer



Yupp, aku sure korang mesti akan kata:-
"Alaa, sume novel pon same je..hero ego,heroine derita."
Yeahh, I admit that..
Tapi seriously, I like the way the ego in Zaril being illustrated by the author..
Sebagai contoh, Zaril sebenarnya sukar untuk melepaskan Nia tapi disebabkan ego yang menggunung, dia sanggup ketepikan perasaan cintanya kepada dia.
Situasi menjadi lebih teruk apabila masing-masing tak nak mengalah dan tidak mahu kelihatan lemah di hadapan pasangan mereka.. so SALAH FAHAM berlaku (yee..sume ini Incik Faham punya salah...kikiki)


P/S : Frankly speaking(or writing, aite? =_='  ), pengajaran yang pertama tu memang bagi impak yang mendalam dalam diri aku..thanks to the author =) your writing made me realize that nothing(in dunyaa) can last forever..

That's all for now..Thank you for reading this :B

Ciao, mia cara. :3
*cehh, dah mula dah aku nak berfeeling duk kat Itali..

Salam..ngee~ @_@

5 comments:

  1. Sejak sy baca sedutan dlm online, mmg terpikat n jatuh cinta dgn keindahan Italy..sy pun nak pegi jugakkk, nak ikut...tp yg paling sedih sy belum bjaya mbelinya. Puas kedai buku dijelajahi tp belum ketemu...takpe sy akn teruskn usaha mcarinya! Uhuk huk..

    ReplyDelete
  2. ada nak jual tak novel nie sebab susah nak cari novel nie sekarg :(

    ReplyDelete
  3. Kat mana nak dptkan novel ini ye...menarik.

    ReplyDelete
  4. Xpnah baca novelni..tp dok tgk drama yg dtayangkn di rtm..better stick with tge novel dpd buat drama kot..sbb byk kelemahan cara drama ni dimainkn..script..directing..xde issue sgt pun kusah hidup nia n zaril..just salah fhm yg boleh settle cpt kot..lebih nk tunjuk drama buat kt paris..to xde pemandangn cantuk oun yg diambek nye mase blakon..lebuh nk tayang hotel..cafe..typical citer melayu...rtm ptt tayang drama yg lebih memaparkn nilai kekeluargaan..keinsafan ketika bln ramadan..bkn cuter mcm ni..

    ReplyDelete