Monday 11 February 2013

Aku Benci Bahasa Arab

Assalamualaikum =)


Kaifa haluka? ( How are you?)  B-)

Amboihh, tajuk bikin panas je kan..
Itu dulu..Masa aku form 1..
Bila aku mula2 masuk sekolah menengah dulu, actually aku rasa excited sangat nak belajar Bahasa Arab..
But, things didn't seem going smoothly..
Tiba-tiba aku rasa susah gila nak belajar Bahasa Arab plus dengan ada banyaaak lagi subjek lain yang aku kena cover..haiihh.. (*_*)




As a result, setiap kali time BA, automatically I will feel so sleepy and stress T_T
Biasalah kan..Bila tak faham, mulalah rasa mengantuk..huhu..
Rasa nak cepat2 je keluar kelas..

At the same time, I felt very weird with most of my classmates..
Why don't they feel like the way I feel each time BA classes??
Like seriously?! :-|
It really made me wonder..  o_O
Ataupun sebab aku nie yang slow-learner gamaknya? Y_Y




So,I took an alternative untuk pergi tuisyen..
Tu pun selepas aku tengok prestasi salah sorang kawan aku yang mencanak naik (apakahh? @_@ ) selepas beberapa bulan pergi tuisyen..

At that time, the tuition fee is RM60 per month..
Siyesly, aku sendiri rasa 60 hengget sebulan tue tersangatlah mahal..
So, that's why aku refused untuk pergi tuisyen subjek lain eventhough ayah aku ada tanya aku nak ke tak..
Anak solehah lah katakan..
*sila pengsan sekarang*
#Cakaplahjelahkaumalas# hehe :B




Surprisingly, I think that was one of my rightful decisions I ever made
in my life.
Alhamdulillah..Thank You ALLAH :')
Frankly, it changed my life..

Aku sangat enjoy kat Arabic tuition tersebut..
Not only kaedah pelajaran yang mudah difahami ( if I'm not mistaken, kaedah Madinah ) ,
bahkan ustaz2 kat sana yang gila2 dan suka buat lawak..haha..
Memang tak boring langsung :)
Yeahh, lucky ME!!

What's ur ambition??


Baru aku tahu betapa senang sebenarnya nak belajar Bahasa Arab nie..
Betul, tak tipu!!
Haa tu lah, hari tue bukan main sombong dengan Arabic kan..
Susahlah, lecehlah dan macam2 lagi..huhu

Seriously, aku nasihatkan korang yang betul2  tak berapa dengan Bahasa Arab , please go for a tuition..
Dan aku harap for those yang belajar dekat SMKA @ SAR, tolong jangan jadikan alasan susah belajar BA sebagai sebab untuk korang berpatah balik dan pergi ke sekolah biasa (I'm sorry..but I didn't mean to understimate common school..) aku cuma mahu korang hargai peluang yang sedia ada depan mata..
BE GRATEFUL..and..APPRECIATE IT.

Sebab sebelum ini, ramai kawan aku yang sanggup bertukar sekolah sebab tak tahan dengan BA..
Thank God, tak pernah terlintas dalam fikiran aku to do the same thing although
I used to have a tough time with Arabic..
Maybe sebab aku yakin one day aku boleh go through all the difficulties.
And now, look at me, I SUCCEED...
Itulah kelebihan adanya TEKAD yang kuat..macam aku..kikiki




Banyak kelebihan belajar Bahasa Arab nie sebenarnya..
Sebagai contoh paling mudah, bila baca al-Quran, even aku tak faham semua at least aku faham some of it..and I felt very happy..
It really motivates me to tadabbur al-Quran..
Dan banyaak lagilah..yang penting,  korang mesti IKHLAS dalam apa jua perkara yang korang lakukan..

Last but not least, good luck kepada sesiapa sahaja yang sedang belajar Arabic.

Ingat, MAN JADDA WAJADA.
(Sesiapa yang berusaha akan berjaya)  =D

And now, I'm glad to say that


AKU SUKA BAHASA ARAB  :D


Bahasa Ilmu, Bahasa al-Quran dan Bahasa SYURGA..

~Betapa tingginya kedudukan Bahasa Arab~


Salam, akhawaati wa ikhwati (my sisters & brothers)   =)


Wa ila liqo'( till we meet again
(^_^)v

1 comment:

  1. As salam..nak tanya..Apa nams tempat tuition BA..di mana?

    ReplyDelete